Een content specialist inschakelen voor al je teksten en contentplan

Waardevolle content is onmisbaar voor elke ondernemer. Hierbij moet je denken aan kwalitatieve teksten, passende afbeeldingen en ondersteunende video’s op een bedrijfswebsite. Als je content plaatst op je bedrijfswebsite, kan je dit doen om diverse redenen. Je wilt de bezoekers van je website informeren over de diensten of producten van je website, maar het kan ook zo zijn dat jij je bezoekers wilt inspireren of amuseren. Content moet kwalitatief opgesteld worden met het juiste doel voor ogen. Een content specialist stelt een contentplan op en gaat vervolgens aan de slag. Wil je content laten schrijven voor je bedrijf? Hier lees je alles wat je moet weten over de content specialist.

Wat is een content specialist?

Een content specialist is een professional die gespecialiseerd is in het maken van kwalitatieve content voor websites. Zij onderzoeken de doelgroep en ontwikkelen dan op basis van de aangegeven wensen content voor betreffende website. Een content specialist is altijd bezig met maatwerk, geen enkele klant of website is namelijk hetzelfde. Een content specialist heeft een analytisch vermogen en heeft veel gevoel voor taal. Daarnaast is het zeker een creatief persoon, er zal namelijk ook oog moeten zijn voor de vormgeving en opmaak van een website. Om content te creëren is het van belang dat de content specialist de doelgroep kent en de behoefte van deze doelgroep. Aan de hand van deze informatie is het vervolgens mogelijk om goede content te ontwikkelen voor de klant. Op deze manier krijg je waardevolle content waar je bezoekers ook echt wat aan hebben.

De werkzaamheden van een content specialist

Een content specialist houdt zich bezig met kwalitatieve content voor websites. Zij houden zich bezig met het schrijven van een goede tekst, SEO, het opmaken van de tekst en uiteindelijk het plaatsen ervan op de website. Het is dus zeker niet alleen het schrijven van teksten. Als je een content specialist inhuurt, dan huur je iemand in die kan tekstschrijven, maar daarnaast ook weet hoe hij of zij de vindbaarheid van je website in de zoekmachines kan vergroten. Hieronder lees je meer over de diverse taken van een content specialist:

  • Schrijven van teksten
  • Het vormgeven van SEO en SEA. Vaak wordt dit in samenwerking gedaan met een online marketeer
  • Uitvoeren van campagnes, denk hierbij aan een emailcampagne
  • Het analyseren van internetontwikkelingen
  • Beheren van een website
  • Vormgeven van de website
  • Aandacht besteden aan de huisstijl

Dit zijn enkele voorbeelden van de taken van een content specialist. Natuurlijk kan dit per content specialist verschillen. Behalve deze taken is de content specialist vaak ook een persoon die beschikt over uitstekende communicatie vaardigheden. De content specialist zal namelijk ook regelmatig interne en externe betrokkenen moeten informeren over de content op de website.

De waarde van goede content

Als je een bedrijfswebsite of -webshop hebt, dan weet je als geen ander hoe relevant goede content is voor je succes. Een goed artikel kan er namelijk voor zorgen dat jij net hoger komt in de zoekmachines dan een andere website waardoor jij uiteindelijk meer inkomsten kunt genereren. Dit betekent dat je met goede content ook meer bezoekers kunt genereren op je website. Door je bezoekers regelmatig te informeren of amuseren met een artikel, video of foto, zorg je ervoor dat je bezoekers terugkomen op je website.

Opdracht? Breng je wensen in beeld

Als je een opdracht hebt voor een content specialist, dan is het aan te raden om als opdrachtgever al op tijd je wensen in beeld te brengen. Op deze manier gaat het overleg met de content specialist ook een stuk efficiënter. Er zijn diverse onderdelen die hierbij een rol kunnen spelen. Denk hierbij aan het volgende:

  • Het budget
    Breng je budget in beeld. Door in beeld te brengen wat je budget is, is het gemakkelijker om een passende content specialist te vinden. Op deze manier kan je al van te voren goed in te schatten of een content specialist goed te betalen is, of dat je nog even verder moet zoeken.
  • De omvang van de opdracht
    Wat is de omvang van de opdracht? Het is relevant om in beeld te brengen wat je precies van de content specialist verwacht. Wil je enkel teksten afnemen, of wil je de opdracht graag geven voor het totale plaatje? Door dit duidelijk te hebben, is het mogelijk om een heldere opdracht neer te leggen bij de content specialist.
  • Korte of lange termijn
    Je kunt een content specialist inschakelen om content voor je te ontwikkelen. Het is echter ook mogelijk om deze taak voor langere termijn bij de content specialist te leggen. Op deze manier zal de content specialist zich ook bezig houden met het beheren van dit content.

Leer de fijne kneepjes van het vak

Schrijf je veel teksten voor je bedrijf zelf en ben je op zoek naar tips om een goede tekst te schrijven? Dan kan een content specialist je leren om creatief te schrijven. Dankzij handige tips is het namelijk zeker mogelijk om je dit geheel eigen te maken. Iedereen kan een tekst schrijven, maar als je professioneel wilt schrijven moet je met meerdere factoren rekening houden. Een content specialist kan je op dit gebied veel tips geven. Als je een tekst schrijft is het bijvoorbeeld erg belangrijk dat je altijd rekening houdt met je doelgroep. Voor wie is deze tekst bedoeld en zal de inhoud op deze manier duidelijk zijn? Door onderzoek te doen naar je doelgroep, zorg je ervoor dat je een tekst kunt schrijven die de lezer zal aanspreken.

Hier kun jij je content specialist vinden

Sector 7 werkt samen met specialisten die op de hoogte zijn van alles omtrent online content, online vindbaarheid en sociale media. Zij weten als geen ander hoe zij content moeten ontwikkelen, maar ook beheren. Bij Sector 7 weten wij dat het erg belangrijk is om het bezoekersgedrag goed te analyseren voordat we aan de slag gaan met een content plan. Geen enkele klant en website is hetzelfde, dus het is erg belangrijk dat iedereen ook een unieke behandeling krijgt. Alleen op deze manier kunnen we werken aan het succes van je bedrijf.