Zakelijke teksten zijn tegenwoordig erg waardevol voor een ondernemer. Natuurlijk is mond-tot-mondreclame krachtig, maar internet speelt een steeds grotere rol om bestaande klanten te behouden en potentiele klanten te overtuigen. Zakelijke teksten kunnen je helpen om online als bedrijf te groeien. Ik vertel je graag waarom zakelijke teksten onmisbaar zijn voor elke ondernemer.
Voordelen van zakelijke teksten
Zakelijke teksten waarbij aandacht is voor SEO kunnen helpen om je bedrijf online te laten groeien. Zakelijke teksten hebben namelijk veel voordelen. Het kan je helpen om online meer bekendheid te krijgen. Door kwalitatieve zakelijke teksten goed in te zetten, kun je er namelijk voor zorgen dat het aantal bezoekers op jouw website gaat toenemen. De website van jouw bedrijf is beter te vinden door potentiele klanten en dat zorgt ervoor dat de juiste personen direct kennis maken met jouw producten en/of diensten. Als je hoog scoort in de zoekmachines, zal dit er ook voor zorgen dat zoekers jouw bedrijf gaan vertrouwen. Een zoekmachine zoals Google zien veel mensen als betrouwbaar, vooral als je op de eerste pagina staat. Een bedrijf in de vorm van een webshop dat het vertrouwen krijgt van consumenten, zal uiteindelijk ook meer producten verkopen.
Zakelijke teksten voor iedereen
In wat voor branche je ook werkt, webteksten zijn altijd inzetbaar. Branches waar we regelmatig mee samenwerken zijn:
- Het bedrijfsleven
- Zorgsector (ziekenhuizen, praktijken)
- Overheid (gemeenten, provincies)
- Reclamebranche
Kenmerken van een goede zakelijke tekst
Een goede zakelijke tekst kun je herkennen aan bepaalde kenmerken. Niet elke zakelijke tekst is namelijk direct waardevol. De volgende factoren zijn relevant:
- Zoekwoordenonderzoek is relevant
als je van plan bent om zakelijke teksten te laten schrijven die daadwerkelijk van toegevoegde waarde zijn, is het van belang om je goed voor te bereiden. Dit kun je doen door een zoekwoorden onderzoek te doen. Een zoekwoorden onderzoek laat zien op welke zoekwoorden potentiele klanten zoeken in de zoekmachines. Als je weet welke zoekwoorden centraal moeten staan, is het gemakkelijker om een tekst te schrijven waarbij je de kans hebt om de vindbaarheid van de website te vergroten. - Een duidelijke inleiding is relevant
Een duidelijke inleiding is relevant om de zoekmachines snel te laten weten waar jouw tekst over gaat. Gebruik je zoekwoorden in de tekst? Dan is het goed om deze te vermelden in de eerste zinnen van de tekst. - Aandacht voor tussenkoppen
Een goede zakelijke tekst is voorzien van relevante tussenkoppen. Hier kunnen zoekwoorden in verwerkt zijn. Tussenkoppen helpen de zoekmachines om sneller te scannen waar de tekst over gaat. Tussenkoppen kun je opmaken in h1, h2, h3, h4, h5 en h6. - Waardevolle content
Een kwalitatieve zakelijke tekst heeft een goede inhoud. Een tekst die daadwerkelijk van toegevoegde waarde is, zal meer gelezen worden. Geef in de zakelijke teksten antwoord op vragen die zoekers hebben. Op deze manier is de kans groter dat ze terechtkomen op jouw website. Jij kunt ze namelijk de informatie bieden waarnaar ze op zoek zijn. - Doelgroep en doel
Als je duidelijk hebt voor wie je de zakelijke teksten schrijft, is het gemakkelijker om de juiste toon te gebruiken in de tekst. Een groep scholieren zal namelijk anders benaderd moeten worden dan een groep ouderen die geïnformeerd moeten worden over hun pensioen. Als je weet voor wie de zakelijke teksten bedoeld zijn, is het voor de tekstschrijver gemakkelijker om een passende zakelijke tekst te schrijven. De moeilijkheidsgraad en taalgebruik kan hierop aangepast worden. Mogelijke doelen die gesteld kunnen worden zijn: het verkopen van producten en diensten, het aanmelden voor een nieuwsbrief of het doen van een donatie.
Zakelijke teksten afnemen: hoe doe je dat?
Het schrijven van een kwalitatieve zakelijke tekst is niet gemakkelijk. Je kunt ervoor kiezen om de zakelijke teksten af te nemen bij een professionele tekstschrijver of tekstbureau. Op deze manier weet je zeker dat specialisten aan de slag gaan met jouw opdracht. Als je de opdracht geeft om zakelijke teksten te schrijven, is het relevant om je wensen in beeld te hebben. Dit zorgt ervoor dat je efficiënt kunt overleggen met de zakelijke tekstschrijver. Hierbij kun je denken aan de volgende factoren:
Breng de doelgroep in beeld
Zakelijke teksten zijn effectief als ze speciaal worden geschreven voor de doelgroep. De toon en woordkeuze van de tekst kan hier vervolgens op aangepast worden. Een groep jongeren moet je namelijk anders benaderen dan een groep ouderen. Door hier aandacht aan te besteden zal de boodschap van de tekst beter aankomen bij de doelgroep.
Welke boodschap moet je overbrengen?
Breng in beeld waarom er een zakelijke tekst geschreven moet worden. Doe je dit omdat je een bepaalde dienst of product wilt verkopen of gaat het om nieuwe aanmeldingen voor de nieuwsbrief? Als de tekstschrijver hiervan op de hoogte is, kan hier rekening mee gehouden worden tijdens het schrijven van de zakelijke teksten.
Omvang en duur van de opdracht
Voor een tekstschrijver of tekstbureau is het noodzakelijk om te weten wat de omvang is van de opdracht. Dit is namelijk relevant voor de planning, en mogelijk ook voor het tarief. Daarnaast is het ook belangrijk om duidelijk te hebben hoelang de opdracht zal duren. Als opdrachtgever is het mogelijk om afspraken te maken om gedurende het hele jaar zakelijke teksten af te nemen. Je kunt hierbij bijvoorbeeld vragen om vier zakelijke teksten per maand voor een periode van 12 maanden. Er zijn veel mogelijkheden.
Wanneer moet het af?
Als opdrachtgever is het goed om een deadline te stellen. Op deze manier kan de tekstschrijver hier rekening mee houden tijdens het plannen van de opdracht. Maakt het niet uit wanneer het af is? Dan kun je dit ook aangeven.
Schakel een expert in
Sector 7 werkt samen met zakelijke tekstschrijvers die ervaring hebben met allerlei soorten zakelijke teksten. De zakelijke teksten wordt geschreven voor de doelgroep en hierbij hebben wij altijd oog voor de boodschap die overgebracht moet worden aan de lezers. Tijdens het schrijven van deze zakelijke teksten besteden wij de nodige aandacht aan SEO. Tegenwoordig is het namelijk voor elke ondernemer relevant om online vindbaar te zijn. Het afnemen van kwalitatieve zakelijke teksten zal ervoor zorgen dat je bedrijf zich verder kan ontwikkelen.