Wat is online reputatiemanagement? Handige tips en adviezen om jouw online reputatie te verbeteren

Tegenwoordig is het niet meer dan normaal dat mensen op het internet zoeken naar informatie over elkaar. Denk eens aan de situatie dat een werkgever een persoon moet aannemen voor een relevante functie. Vaak wordt er dan even gegoogeld om eens een kijkje te nemen op hun Facebook-, Instagram- of Twitterprofiel. Op deze manier zoeken consumenten ook naar informatie over bedrijven. Als jij met je bedrijf last hebt van veel negatieve zoekresultaten, dan zal dit op een gegeven moment tegen je gaan werken. Potentiele klanten hebben geen goed gevoel over jouw bedrijf  na het zien van deze negatieve zoekresultaten en kiezen voor één van jouw concurrenten. Wat is online reputatiemanagement en is het mogelijk om je online imago te verbeteren? Hier lees je er alles over.

Wat is online reputatiemanagement?

Als je in de zoekmachines op zoek gaat naar jouw bedrijfsnaam, dan bestaat de kans dat er negatieve zoekresultaten verschijnen. Als je meer negatieve dan positieve zoekresultaten krijgt, dan bestaat de kans dat consumenten minder vertrouwen krijgen in jouw bedrijf. In dit geval kan online reputatiemanagement een goede oplossing zijn. Het imago dat je online hebt, zal allereerst goed bekeken worden. Vervolgens zal er een concreet plan komen waarin staat hoe jouw online reputatie kan worden verbeterd. Als we het hebben over reputatie, dan praten we over het beeld dat anderen hebben. Dit beeld wordt gevormd door alles wat deze mensen over jou horen, zien of lezen. Dit kan soms ook gebaseerd zijn op onjuiste informatie.

Waarom moet je kiezen voor online reputatiemanagement?

Internet is tegenwoordig erg krachtig. Het kan er voor zorgen dat je als bedrijf erg succesvol bent, maar het kan er ook juist voor zorgen dat je als bedrijf, misschien wel op basis van onjuiste informatie, in een negatief daglicht wordt gezet. De meeste gebruikers van internet zijn dagelijks op zoek naar informatie. Bijna altijd wordt hiervoor Google gebruikt. Voor elke ondernemer is een positieve online reputatie een groot voordeel. Online reputatiemanagement zorgt ervoor dat je als bedrijf weer een nieuwe kans krijgt om het vertrouwen van consumenten te winnen. De online reputatie van je bedrijf kan worden bepaald door onder andere:

  • Recensies over de website en/of producten en diensten
  • Social media
  • Nieuwsberichten
  • Informatie uit forums

Als je wilt weten hoe wij je kunnen helpen met het verwijderen van Google reviews, bekijk dan de volgende pagina of neem contact met ons op.

Hoe zorg je voor een goede online reputatie?

Als bedrijf is het imago dat je online hebt vaak beslissend voor je succes. Bedrijven met een positieve online reputatie, komen betrouwbaar over waardoor ze vaak ook meer klanten hebben. Als jouw bedrijf een negatieve online reputatie heeft, dan bestaat de kans dat sommige klanten toch gaan twijfelen bij het plaatsen van een bestelling. Hierdoor loop je als bedrijf veel inkomsten mis. Online reputatiemanagement helpt je hierbij zodat klanten je bedrijf weer gaan vertrouwen. Hieronder kun je enkele tips vinden die je kunt gebruiken om jouw online reputatie in de gaten te houden en te verbeteren.

Weet wat er online speelt

Als je een bedrijf hebt, is het verstandig om ervoor te zorgen dat je altijd op de hoogte bent van alle ontwikkelingen die zich online afspelen. Dit kun je doen door online monitoring. Welke informatie over jouw bedrijf circuleert rond op het internet en hoe wordt hiermee omgegaan? Op sociale media zullen er mensen zijn die het over jouw bedrijf hebben. Wat zeggen zij dan en kun jij je hier als ondernemer in vinden? Als je antwoorden op dergelijke vragen hebt, dan krijg je stap bij stap een beeld van je online reputatie. Als je beschikt over deze informatie is het tijd om een plan te maken, op dit moment komt online reputatiemanagement in beeld.

Verouderde of onjuiste informatie verwijderen

Het internet bestaat al jarenlang. De kans dat er verouderde informatie over jouw bedrijf circuleert is groot als je bedrijf al jarenlang bestaat. Deze informatie kan op je eigen website staan, maar ook op andere websites. Indien deze informatie staat op je eigen website, is het tijd om deze aan te passen of desnoods te verwijderen. Indien andere websites deze informatie online hebben gezet, dan kun je deze websites vriendelijk verzoeken om de verouderde of onjuiste informatie te verwijderen. Als we het hebben over ongewenste zoekresultaten in de zoekmachines, dan heb je waarschijnlijk al ervaren dat deze heel hardnekkig kunnen zijn. Het is mogelijk om ongewenste zoekresultaten in de zoekmachines te laten verwijderen. Dit moet door middel van een verzoek bij de zoekmachine. Zij zullen hier dan een beslissing over nemen. Als je negatieve informatie tegenkomt in een forum, dan is het aan te raden om als bedrijf netjes te reageren. Hierbij is het relevant om in je achterhoofd te houden dat potentiele klanten kunnen meelezen. Geef op een gepaste manier antwoord op vragen of licht een bepaalde situatie nader toe. Door gepast en snel te reageren, zorg je ervoor dat de persoon die deze informatie online heeft gezet zich serieus genomen voelt.

Een blijvend proces

Je hebt je online reputatie onder de loep genomen en hebt enkele stappen ondernomen om deze te verbeteren. Je denkt dat je klaar bent, maar hierbij stopt het niet. Online reputatiemanagement is een blijvend proces. Je zal de online reputatie namelijk ook moet bijhouden om het positieve imago te kunnen behouden. Hiervoor kun je een professional in schakelen. Zij kunnen maandelijks bekijken of er veranderingen zijn opgetreden in je online reputatie en actie ondernemen indien dit nodig is.

Schakel een professional in

Sector 7 doet graag onderzoek naar jouw online reputatie. Na het analyseren van jouw online reputatie gaan wij op zoek naar oplossingen en acties om de bestaande online reputatie te verbeteren.  Als er in de zoekmachines veel negatieve zoekresultaten te vinden zijn over jouw bedrijf, is dit zeker iets waar we samen aan kunnen werken. In slechts enkele stappen zorgen wij er samen voor dat het bedrijf weer een kans krijgt zonder dat er vooroordelen ontstaan door negatieve zoekresultaten in de zoekmachines. Online reputatiemanagement zorgt ervoor dat klanten vertrouwen krijgen in jouw bedrijf zodat het bedrijf zich weer verder kan ontwikkelen.