Freelance copywriter nodig? Alles wat je moet weten

Als je op zoek bent naar pakkende reclameteksten of tekst voor een interessante blog, dan kan een freelance copywriter je hier goed bij helpen. Een freelance copywriter is creatief en weet precies welke woorden er gekozen moeten worden in een tekst om de doelgroep aan te spreken. Hier lees je alles wat je moet weten over de freelance copywriter.

Wat is een freelance copywriter?

Een freelance copywriter is een tekstschrijver die zich bezighoudt met het schrijven van reclameteksten. Dit wordt gedaan op freelance basis, er wordt gewerkt voor verschillende opdrachtgevers zonder dat er sprake is van een dienstverband. Een copywriter is gespecialiseerd in het schrijven van interessante wervende teksten. Hiervoor heb je een flinke dosis creativiteit nodig, maar je kunt het ook leren bij diverse studies. Opleidingen zoals Journalistiek, Media, Informatie & Communicatie, Nederlandse Taal en Cultuur en Marketing en Communicatie besteden hier genoeg aandacht aan. Onder de freelance copywriters kun je echter ook veel tekstschrijvers vinden die niet beschikken over een opleiding. Zij kunnen echter vanwege veel ervaring en creativiteit toch pakkende en kwalitatieve teksten schrijven.

Freelance copywriter: de werkzaamheden

Als je een opdracht denkt te hebben voor een freelance copywriter, dan kan het zijn dat jij je afvraagt of dit wel past bij de werkzaamheden van een freelance copywriter. Bij elke wervende- of reclametekst zal de freelance copywriter zich helemaal thuis voelen. Hieronder kun je bekijken welke werkzaamheden een freelance copywriter regelmatig oppakt:

  • Een aansprekende brochure tekst of tekst voor een folder
  • Een pakkende advertentietekst voor een nieuw product of dienst
  • Krachtige slogans opzetten voor een nieuw of bestaand bedrijf
  • Tekst voor een interview voor in een nieuwsbrief of krant
  • Tekst voor een jaarverslag
  • Tekst voor blogs die geplaatst worden op de bedrijfswebsite
  • Columns voor op de website of voor in de nieuwskrant
  • Het opstellen van tekst voor nieuwsberichten
  • Het opstellen van tekst voor persberichten
  • Het opstellen van tekst voor uitgaande brieven
  • Het opstellen van tekst voor uitgaande e-mails

Hierboven kun je enkele voorbeelden vinden van opdrachten die een freelance copywriter voor jou kan oppakken. Er bestaan echter veel andere opdrachten die een freelance copywriter voor jou kan oppakken. In overleg is er veel mogelijk.

Breng je wensen in beeld

Als je als ondernemer een schrijfopdracht hebt voor een freelance copywriter, is het aan te raden om alvast in beeld te brengen wat je wensen zijn. Op deze manier zal het gemakkelijker zijn om tot een goed resultaat te komen. Onderstaande punten zorgen ervoor dat jij je als opdrachtgever goed kunt voorbereiden zodat de freelance copywriter in principe direct kan starten met de schrijfopdracht:

Omschrijving opdracht

Als de copywriter een schrijfopdracht ontvangt, is het belangrijk dat er een goede opdrachtomschrijving wordt aangeleverd. Op deze manier zijn de verwachtingen duidelijk bij beide partijen en is het mogelijk om tot een resultaat te komen die compleet voldoen aan alle verwachtingen.

Doelgroep
Voor wie zal de tekst worden geschreven? Het is belangrijk om duidelijk te hebben wie de doelgroep is van de tekst die je moet schrijven. Dit is relevant omdat de tekstschrijver dan kan bepalen welke toon er gebruikt zal moeten worden in de tekst. Een tekst die bedoeld is om jongeren aan te spreken zal anders opgesteld moeten worden dan een tekst die bedoeld is voor mensen die geïnteresseerd zijn in politiek.

Doel/boodschap
Wat is de boodschap die je moet uitdragen? Elke tekst heeft een boodschap. Wil je de lezers informeren met je tekst of is het ook de bedoeling dat ze een bepaalde product of dienst afnemen? Door dit in beeld te brengen is het gemakkelijker om een tekst op te stellen met een duidelijke boodschap.

Onderwerpen en tijd om te onderzoeken
Als tekstschrijver is het goed om te weten of de opdrachtgever nog bepaalde gewenste onderwerpen heeft voor de teksten. Denk hier dus alvast over na. Als je een redelijk simpel onderwerp hebt waar veel informatie over te vinden is, dan kun je dit ook aangeven. De copywriter heeft dan weinig tijd nodig om onderzoek te doen naar het onderwerp. Sommige opdrachtgevers hebben echter schrijfopdrachten waarvoor de copywriter eerst extra onderzoek moet doen om een kwalitatieve tekst te kunnen schrijven. Onderzoekstijd voor de opdracht zal uiteindelijk ook worden doorberekend in het tarief. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ingewikkelde medische teksten. Je hebt ook copywriters die zich gespecialiseerd hebben op een bepaald gebied. Denk hierbij aan de medische wereld of politiek. Het tarief is dan vaak ook hoger.

Gebruik van afbeeldingen
De meeste copywriters denken zelf al na over de tussenkoppen en afbeeldingen. Het is echter altijd verstandig om dit samen even te bespreken zodat hier duidelijkheid over is.

Deadline
Als je een opdracht hebt voor een tekstschrijver, is het verstandig om ook een deadline door te geven. Op deze manier weet de copywriter ook wanneer de teksten klaar moeten zijn. Hier kan tijdens het maken van een planning rekening mee gehouden worden.

Laat een proeftekst schrijven

Als je gebruik maakt van de diensten van een freelance copywriter, dan bestaat de mogelijkheid om een proeftekst te laten schrijven. Op deze manier kunnen beide partijen bekijken of het klikt en of de teksten voldoen aan de verwachtingen. Elke freelance tekstschrijver hanteert hiervoor andere voorwaarden. Sommige schrijvers vragen een vast bedrag voor een proeftekst, en andere tekstschrijvers hebben kant en klare proefteksten klaarliggen die ze overhandigen aan potentiële klanten.

Freelance copywriter gezocht

Als je op zoek bent naar een freelance copywriter met veel ervaring, dan hoef je niet verder te zoeken. Sector 7 heeft alles in huis om je te helpen aan kwalitatieve reclameteksten. Wij onderzoeken nauwkeurig voor wie de tekst geschreven moet worden en welke boodschap hierbij centraal staat. Onze professionele copywriters zijn dagelijks bezig met het opzetten van kwalitatieve reclameteksten. Gedurende het schrijven van deze wervende teksten is er altijd oog voor SEO. Tegenwoordig is het namelijk onmisbaar om hier als ondernemer niet mee bezig te zijn. Wij kunnen helpen om de online zichtbaarheid van jouw bedrijf te verbeteren. Hiervoor hebben wij geen standaard aanpak. Elk bedrijf is anders en dat betekent dat we bij elke opdracht gaan kijken wat het bedrijf nodig heeft om verder te komen. Op deze manier is het mogelijk om te komen tot het beste resultaat.