Cursus copywriting, zo kun jij copywriter worden

Een copywriter is een professional die dagelijks bezig is met het creatief gebruiken van woorden. Of het nu gaat om het schrijven van een reclametekst of het bedenken van een geweldige slogan, een copywriter kan je hier goed bij ondersteunen. In dit artikel lees je precies wat een copywriter is, wat de werkzaamheden zijn en hoe jij copywriter kunt worden.

Wat is een copywriter?

Een copywriter is gespecialiseerd in het schrijven van reclameteksten. In principe heb je te maken met een tekstschrijver die teksten schrijft om daadwerkelijk iets te ‘verkopen’. Dit kan gaan om een bepaald product of dienst, maar ook om bijvoorbeeld donaties te ontvangen voor een stichting of het aanmelden voor een nieuwsbrief. De teksten van een copywriter hebben daarom vaak ook een relevante boodschap die overgebracht moet worden aan de lezer.

De werkzaamheden van een copywriter

Een copywriter heeft diverse werkzaamheden.  Er worden teksten geschreven, maar vaak is het ook een professional die veel verstand heeft van communicatie.  Er zal namelijk ook veel overlegd moeten worden met andere betrokkenen. Een copywriter is visueel ingesteld, kan onder tijdsdruk werken en is vaak creatief met een geweldig gevoel voor taal. Een copywriter kan verschillende opdrachten oppakken. Hier kun je enkele voorbeelden vinden van opdrachten die een copywriter kan afhandelen:

  • Het opstellen van tekst voor nieuwsberichten
  • Het opstellen van tekst voor persberichten
  • Het opstellen van tekst voor uitgaande brieven
  • Het opstellen van tekst voor uitgaande e-mails
  • Een aansprekende brochure tekst of tekst voor een folder
  • Een pakkende advertentietekst voor een nieuw product of dienst
  • Krachtige slogans opzetten voor een nieuw of bestaand bedrijf
  • Tekst voor een interview voor in een nieuwsbrief of krant
  • Tekst voor een jaarverslag
  • Tekst voor blogs die geplaatst worden op de bedrijfswebsite
  • Columns voor op de website of voor in de nieuwskrant

Copywriter opleiding

Om copywriter te worden, zijn er diverse opleidingen die je hiervoor kunt doen. De perfecte opleiding voor dit beroep is er eigenlijk niet. De volgende opleidingen zorgen ervoor dat je wel een goede basis hebt om als copywriter in de praktijk te werken:

  • De opleiding Communicatiemanagement (HBO)
  • De opleiding Integrated Communication Management (HBO)
  • De opleiding Journalistiek (HBO)
  • De opleiding Media, Informatie & Communicatie (HBO)
  • De opleiding Communicatie (HBO)
  • De opleiding Reclame, Presentatie & Communicatie (MBO)

Als je één van bovenstaande opleidingen hebt afgerond, dan ben je voldoende klaargestoomd om aan de slag te gaan als copywriter. Er zijn ook echter genoeg copywriters die succesvol zijn en geen opleiding hebben gedaan hiervoor. Uiteindelijk kan het met ervaring, enthousiasme en liefde voor het vak ook lukken om een goede copywriter te worden.

Volg een cursus copywriting

Als je geen opleiding copywriter hebt gevolgd, dan kun je ook copywriter worden door een copywriting cursus te volgen. De cursussen zijn vaak kort en krachtig en geven je de belangrijkste handvatten om aan de slag te gaan met het schrijven van reclameteksten.

Wat kan een copywriter voor jou betekenen?

Als je liever niet zelf aan de slag wilt gaan om commerciële teksten te schrijven, dan is het een goed idee om deze teksten af te nemen bij een tekstbureau of freelance copywriter. Op deze manier weet je zeker dat specialisten zich bekommeren om jouw opdracht en dat er ervaren copywriters mee aan de slag gaan. Als opdrachtgever is het echter wel relevant om je wensen duidelijk in beeld te hebben. Op deze manier kun je efficiënter overleggen en kan er al snel gestart worden met schrijven. De volgende vragen kunnen je goed helpen om je wensen inzichtelijk te maken:

Wat is de doelgroep?

Om een goede tekst te kunnen schrijven, is het belangrijk om te weten voor welke groep mensen de teksten bedoeld zijn. Op deze manier kan hier rekening mee gehouden worden gedurende het opstellen van de teksten. Dit is ook erg belangrijk voor de toon van een tekst. Een groep scholieren moet je namelijk anders benaderen dan een groep ouderen. Dit zorgt ervoor dat de tekst beter overkomt bij de doelgroep.

Wat is het doel?
Het doel is belangrijk om een boodschap in de tekst te verwerken. Het doel kan zijn om een product of dienst te verkopen, maar je kunt ook als doel stellen dat de lezer een donatie gaat doen.

Is er een deadline?
De deadline is relevant om te bekijken of er enige tijdsdruk is. In de praktijk zie je vaak dat er situaties optreden waarbij het relevant is dat een opdracht direct wordt afgehandeld. Indien dit het geval is, is het verstandig om dit tijdig te melden bij de copywriter. Hij of zij zal dan de mogelijkheden bekijken.

Zijn er gewenste onderwerpen voor de teksten?
De kans bestaat dat je als opdrachtgever al enige ideeën hebt voor een opdracht. Maak deze ideeën ook kenbaar. De copywriter zal deze ideeën dan meenemen en kijken of hij of zij dit professioneel kan verwerken. Dit is belangrijk om uiteindelijk op één lijn te zitten wat betreft de opdracht.

Wat is het budget?
Als opdrachtgever heb je een bepaald budget voor een opdracht. Probeer dit voor jezelf inzichtelijk te maken voordat je op zoek gaat naar een geschikte copywriter. Dit scheelt namelijk ontzettend veel tijd. Je zal namelijk van te voren al weten of een copywriter qua tarief passend is of niet.

Als je antwoord hebt op bovenstaande vragen, is het voor jou als opdrachtgever en de copywriter efficiënter om te overleggen. Indien alles duidelijk is, kan de opdracht direct ingepland worden.  Op deze manier kun je veel tijd besparen.

Professionele copywriter voor al je schrijfopdrachten

Sector 7 werkt samen met professionele copywriters die ervaring hebben met allerlei soorten schrijfopdrachten. De tekst wordt geschreven voor de doelgroep en hierbij hebben wij altijd oog voor de boodschap die overgebracht moet worden aan de lezers. Wij geven dagelijks alles wat we hebben om voor onze opdrachtgevers kwalitatieve reclameteksten te schrijven. Tijdens het schrijven van deze teksten hebben wij altijd oog voor SEO. Tegenwoordig is het namelijk voor elke ondernemer relevant om online vindbaar te zijn. Wij hebben geen standaard aanpak voor dergelijke werkzaamheden. Elk bedrijf is uniek en dat betekent dat we bij elke opdracht ook bekijken wat er nodig is om als bedrijf verder te kunnen groeien.